Lærerrollen om skolekultur, læreres læring og pedagogisk dannelse
Publication details: Oslo Cappelen Damm akademisk 2013Description: 131 s. 24 cmISBN:- 9788202406370
- 371.1 5/nor
Item type | Current library | Collection | Call number | Copy number | Status | Date due | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lærer | Biblioteket | Biblioteket | personal (Browse shelf(Opens below)) | Ex1 | Available | 87181513 |
I denne boka argumenteres det for at lærerkvalitet er knyttet til pedagogisk dannelse, etisk bevissthet og læreres og skolelederes hverdagslæring. Denne læringen forutsetter evne til refleksjon og didaktisk, etisk og faglig kompetanse og en kultur som gir rom for vurdering og dialog i et lærende fellesskap. Forfatterne mener at denne kulturen ikke i tilstrekkelig grad er utviklet i skolen, og peker på hva som skal til for at det skal kunne utvikles en læringskultur. Lærerrollen gir ikke noen entydige svar, men gir innspill som kan bidra til at lærere og skoleledere kan gi bedre rom for utvikling av pedagogisk dannelse og kultur for læring i egen organisasjon.
There are no comments on this title.